Főoldal Blog SZÜLÉS UTÁN ÚJRA FORMÁBAN

SZÜLÉS UTÁN ÚJRA FORMÁBAN

2021-01-18

Az ikreim, Liza és Matyi születése kapcsán nagyon érdekes volt megtapasztalni személyesen, mindazt, amit orvosként tudok, illetve amit férjemtől és az édesapámtól szülész-nőgyógyászként valamint édesanyámtól gyermekorvosként hallok. Összefoglalom nektek a legfontosabb tudnivalókat a szülés utáni regeneráció témakörben, tulajdonképpen első kézből.

Meghatározó a szülésig megtett út

Először is az egyik legfontosabb tényező a szülés utáni időszakban, hogy mennyire figyeltünk oda magunkra a várandósság időszakában. Az anya fizikai állapota ugyanis nagyban meghatározza, milyen ütemben és mértékben tud a szervezet regenerálódni a szülést követően. A terhesség ideje alatt, ha ideális volt a súlygyarapodásunk, az könnyebb, ha viszont túl sokat szedtünk fel, akkor nehezebb felépülés vár ránk. Ha a kismama a terhesség alatt is helyesen táplálkozik és sokat mozog, akkor aktívabb, energikusabb lesz a szülés után is.

6 hétig nem ajánlott a diéta

Másodszor, a várandósság, a szülés, majd az azt követő időszak a plusz kilók szempontjából sorsdöntő lehet egy nő életében. Sokunknál innen indulnak vagy kezdenek fokozódni a súlyproblémák, ám ésszerű táplálkozással ezek is elháríthatók.

A szoptatás időszakában is több figyelmet kell szentelnünk arra, hogy mit eszünk. A rendszeres, változatos, kiegyensúlyozott étkezés ilyenkor fontosabb, mint valaha. De nem szabad túlzásba esni! Nem kell túlenned magad, hogy biztosan legyen tejed. Hidd el, a normál táplálkozás is bőven elég lesz!

Kiemelten fontos ilyenkor a megfelelő fehérje-, rost-, vitamin bevitel, a szénhidrátbevitel kontrollja, így a finomított szénhidrátok és üres kalóriák kerülése. A legjobbat akkor tesszük a babánknak és magunknak, ha minél természetesebb ételeket fogyasztunk. Sétáljatok el, vagy küldjétek el a párotok, családtagotok a piacra és vásároljatok ott be, ne a „mindenmentes” megoldásokat keressétek. Nem arra van szükség, hanem értékes tápanyagokra, vitaminokra.

A gyors testi regeneráció általában 6-8 hét alatt lezajlik, rutinszerű szülést követően. A regenerálódást nehezíti, hogy a kisbaba folyamatosan kalciumot von el az anyuka szervezetétől. Fontos tehát a kalciumban is dús táplálkozás a szoptatás alatt.

És mi a helyzet ilyenkor a fogyókúrával? Teljesen érthető, ha a szoptatás időszakában a lehető legjobban szeretnéd ellátni a gyermeked, de az is, ha szeretnéd minél előbb a várandósságod előtti formád visszaszerezni. A kettő nem zárja ki egymást. Jól kell enni és kiegyensúlyozott, szakszerű diétát követni. Az óvatos kalóriadeficit elérését így is a szülés után 6 hét elteltével ajánlom csak elkezdeni. Akkor is gondosan figyeljünk a szoptatás miatti extra energiaszükségletre, ne a hétköznapi alapanyagcserénket vegyük ilyenkor alapul . A cél az egyensúly legyen, hogy a szoptatás alatt mindent megkapjon a kisbabád és te is, de közben a tested is regenerálódjon, és visszaszerezd az alakod.

 

Lelkileg is egyenesbe kell jönni

A gyermek születése amellett, hogy nagy öröm, rengeteg teendővel és felelősséggel jár, hatalmas változás az életünkben, ami lelki teherként hárulhat ránk. Az emiatt érzett izgalom, a megfelelési kényszer, a fáradtság, valamint éjszakai ébredések megterhelik az anyuka szervezetét, így hasznos, ha napszaktól függetlenül a babához igazodva alszunk. A lelki regeneráció ugyanis fontos része, hogy a fáradtságot, levertséget ne hagyjuk elfajulni. Ki kell törni az esetleges rosszkedvből, nehogy gyermekágyi depresszióvá alakuljon.

Sokan sajnos abba a csapdába esnek, hogy kizárólag anyaként gondolnak magukra, holott nem kell feladnunk a korábbi mivoltunkat sem. A jó lelki állapot gyors regenerációt és vonzó megjelenést biztosít. Fontos megőrizni az önbizalmat, a párkapcsolatban a vonzódást, a szexuális élet minőségét a szülés után is.

 

Végül, de elsősorban: mozgás!

Sport, sport, sport a szülés után is! Mozogj minimum heti 150 percet! Ez mind a testi, mind a lelki regenerációhoz hozzájárul. A szülés utáni regeneráció üteme attól függ, mennyire voltunk aktívak a várandósság alatt. Én pár héttel a szülés után újra sportcipőt húztam és mozogtam óvatosan egy picit, amíg a gyerekek aludtak.

Arra biztatlak titeket, hogy sportoljatok, legyetek aktívak, mert ezzel jót tesztek magatoknak testuileg és lelkileg is. Nem tőlük vesztek el időt, magatokért és értük is tesztek, ha mozogtok! A mai pasik már vágynak rá, hogy ők is közvetlen kapcsolatot, erős kötődést alakítsanak ki kettesben a gyermekükkel. Mindenki nyer ezzel, szóval mozogj bármit, amiben örömöd leled.

 

Dr. Farkas Kitti, az Alakorvoslás Program és a Kismamadiéta alapítója

 

További cikkek

Túlsúly veszélye várandósság alatt
ANYA, MAGZAT, GYERMEK - A TERHESSÉGI TÚLSÚLY MINDENKI SZÁMÁRA KOMOLY KOCKÁZATOT JELENT

A terhesség nem a fogyókúra, hanem a tudatos súlykontroll időszaka. Bizonyos veszélyes állapotok, mint a terhességi cukorbetegség, terhességi magas vérnyomás és a toxémia előfordulási gyakorisága is nagyobb az elhízott kismamák körében. Dr. Farkas Kitti és Dr. Csermely Gyula, a Kismamadiéta.hu szakorvosai arra hívják fel a figyelmet, hogy milyen kockázatokat rejt a terheskori elhízás a fejlődő magzatra, a kismamára és a megszületett gyermekre nézve.

Tovább >
ANDI EGÉSZSÉGES SÚLYGYARAPODÁSÁNAK TÖRTÉNETE

Andi több mint egy éve csatlakozott az Alakorvoslás Programhoz, mára pedig gyönyörű, csinos kismama lett. Hamarosan édesanyává válik, ezért megosztotta saját történetét. Hogyan fogott bele a Kismama Programba? Mit jelentett ez a mindennapjaiban? Hogy érzi magát?

Olvassátok el inspiráló történetét!

Tovább >
Várnadósság alatti túlsúly
EZÉRT KELL ODAFIGYELNED A VÁRANDÓSSÁG ALATTI HÍZÁSRA

A várandósság nem a fogyókúra, hanem a testsúly-kontroll időszaka, mind a túlsúlyos, mind a normál súlyú várandósoknál.Fontos, hogy egy normál testsúlyú anyánál a hirtelen és túl nagy súlygyarapodás ugyanolyan kockázat a magzatra-, és újszülöttre nézve, mintha a kismama eredendően elhízott lett volna.

Tovább >
Ön elavult böngészőt használ! A jobb felhasználói élmény érdekében kérjük, frissítse böngészőjét.   Értettem